”DEN ENDA LÖSNINGEN PÅ NARKOTIKAMISSBRUKET ÄR VIA UPPLYNING OCH UNDERVISNING” : En studie av makttekniker i de svenska utbildningsprogrammen för narkotika

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Författare: Robin Etheridge; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna uppsats har som syfte att undersöka hur utbildningsprogrammen för narkotika har sett ut inom skolans värld och vad som förändrats mellan åren 1969 och 2011. Uppsatsen har dessutom utgått ifrån tre frågeställningar: Hur ser den huvudsakliga förändringen i styrdokumenten ut, gällande direktiven för narkotika i undervisningen, för åren 1969 och 2011? Vilka förväntningar fanns det på resultatet av utbildningsprogrammen, samt hur utformas direktiven i styrdokumenten för att nå dessa resultat? Och vilka typer av makttekniker synliggörs i skolväsendets styrdokument gällande narkotikaundervisningen? Arbetet tar avstamp i maktteorin, vilket i denna uppsats utgörs av maktteknikerna informationsövertag, upprättandet av skillnader och olikheter samt kontroll av diskursen, som alla är förekommande i strukturen av undervisningen. Vidare tar uppsatsen utgångspunkt i den kvalitativa textanalytiska metoden. Uppsatsens huvudsakliga resultat visar att det kan utgöras tydliga likheter och skillnader av strategiernas implementering i undervisningen. Undersökningen visar att upplysning och undervisning om narkotika för barn och ungdomar inte har genomgått några större förändringar mellan tidsperioderna, och att samma målbild är fastställd inom bägge tidsperioder. Upplysning och kunskap om narkotika och missbruk i undervisningen ses som den främsta vägen fram för att lyckats med narkotikapolitikens målsättning om att få bukt med narkotikaproblemet i samhället. Förväntningarna på resultatet av utbildningsprogrammen om att eleverna ska ta beslutet att avstå från ett narkotikabruk genom den kunskap och förmågor de lärt sig genom undervisningen. De skillnader som finns handlar om hur strategiernas plats i styrdokumenten påverkar styrdokumentens utformning för att uppnå de förväntningar som strategierna syftar till. Inom Lgr69 finns strategin i mindre omfattning och med mer tydliga direktiv, medan inom styrdokumenten för 2011 finns strategin i en större omfattning och med mer tolkningsbara samt diffusa direktiv. Samtliga makttekniker används och kommer till uttryck i undervisningen för narkotika under bägge tidsperioder. Denna uppsats visar att skolan har en tydlig roll i upprättandet av den syn och de normer som existerar i samhället gällande narkotika och missbrukare. Skolan har haft samma roll i detta sedan 1969, även om det har skett en viss förändring i utbildningen om narkotika och missbruk.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)