#MAT : Konstruktionen av hälsosam mat och hälsosammaidentiteter på Instagram

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för kostvetenskap

Författare: Helena Pettersson; Jenna Johansson; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SAMMANFATTNING Bakgrund: Synen på mat i samhället är ständigt skiftande och någon enhetlig bild av vad som anses vara hälsosam mat existerar inte. Våra matvanor är starkt sammankopplade med vår känsla för identitet. Sociala medier har i sin tur skapat en ny arena för interaktion och identitetsskapande. Syfte: Syftet med denna uppsats var att undersöka hur föreställningar om hälsosam mat konstrueras på fotodelningsapplikation Instagram samt hur man presenterar sig på Instagram enligt Goffmans dramaturgiska teori (2009).  Metod och Material: En kvalitativ innehållsanalys användes för att analysera 151 matbilder med tillhörande bildtext, vilka inkluderade förutbestämda sökord och samlades in med hjälp av screenshots. Uppsatsen utgick från ett socialkonstruktionistiskt perspektiv och Goffmans dramaturgiska teori användes som analysverktyg vid tolkningen av materialet.  Resultat och Slutsats: Resultatet visade att ett fokus på råvaror och en avsaknad av halvfabrikat var framträdande vid konstruktionen av hälsosam mat. ”Ren” mat var en viktig del vid konstruktionen av hälsosam mat. Hälsosamma måltider konstruerades som måltider innehållande få kolhydratrika livsmedel. Författarna fann även att konstruktionen av hälsosam mat är mer sammankopplad med att forma kroppen än att skapa ett inre välmående. Utifrån materialet identifierades tre olika identiteter: den träningshängivne, den självunnande och den matlagningskunnige vilka bygger på socialt accepterade och önskvärda egenskaper. Att framhäva dessa egenskaper kan ses som ett sätt att framställa en idealiserad bild av jaget. Återkommande iakttagelser i materialet pekar på att en gemensam definition av olika situationer råder på Instagram.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)