Motivation. Hur kan lärare motivera elever?

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Sammanfattning:Studiens syfte har varit att undersöka hur lärare kan motivera elever till lärande i de högreåldrarna i grundskolan och i gymnasium. Vi ställde oss följande fråga: Hur uppfattar lärare attde kan motivera elever till lärande? Vi har utgått ifrån hur litteraturen beskriver fenomenetmotivation. Beroende på vilken kontext fenomenet motivation befinner sig i, har det genomtiderna definierats på många olika sätt. Därför refereras fenomenet till begrepp i vår studiesom den inre och yttre motivationen samt kunskapssyn. Motivation är en inre process som ärsvår att mäta som vi istället får bilda oss en uppfattning om. Den empiriska delen av arbetetutgörs av den kvalitativa metoden som riktar sitt intresse mot individen, där vi i vår teoretiskautgångspunkt har inspirerats av ett hermeneutiskt - fenomenologiskt perspektiv. Metodenbestår av 6 stycken fokusintervjuer med lärare. Vi har intresserat oss för att förstå motivationsom ett socialt fenomen, utifrån hur de intervjuade lärarna upplever sin egen livsvärld. Vårtmaterial har analyserats med utgångspunkt i en kategorisering som kom att leda till rubrikernarelationer, förhållningssätt och entusiasm utifrån en helhetssyn av insamlat datamaterial.Resultatet av vår studie visar att läraryrket är en mångfasetterad profession. Lärarenspersonlighet har stor betydelse i att skapa goda relationer, stärka elevens självförtroende,tillhandahålla meningsfulla arbetsuppgifter och att entusiasmera samt ha ett positivtförhållningssätt till eleverna. Det är meningsfullt att skapa en god relation till eleverna för attsedan arbeta vidare med både ämnet och motivationen. Lärare är förebilder som eleverspeglar sig i. En positiv elevsyn är en del av grunden för kommunikationen mellan lärare ochelev och därmed också för undervisning. När en människa blir sedd blir hon bekräftad för denhon är.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)