Genus i historieämnet : En kunskapsöversikt om framställningen av kvinnor i läromedel och historieundervisningen och dess påverkan på eleverna.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Utifrån historieämnets läromedel och material kan det uppfattas som att kvinnorna i historien inte är av stor betydelse. Det är ett tydligt märkbart fokus på männen, medan kvinnorna många gånger blir osynliggjorda. Lärare och lärarstudenter förväntas trots detta arbeta för att skapa en jämställd historieundervisning där både kvinnor och män synliggörs. Den tidigare underrepresentationen av kvinnor i läromedel bör däremot inte resultera i att det läggs ett större fokus på kvinnor än män i undervisningen. Att lägga ett större fokus på kvinnor än män är motsägelsefullt i vad en jämställd undervisning innebär. I vår kunskapsöversikt kommer vi därför att undersöka hur stor möjlighet skolan och verksamma lärare har för att skapa en jämställd undervisning samt bidra till att utveckla elevernas förståelse för genus och maktbalansen mellan kvinnor och män. Undersökningen kartlägger i hur stor omfattning intresset finns hos eleverna av att undervisas om kvinnohistoria och varför eventuella motstånd uppstår. Kunskapsöversikten omfattar olika studier om hur kvinnor framställs och hur frekvent de förekommer i läromedel inom historia samt hur underrepresentationen påverkar kvinnliga elever. Denna kunskapsöversikt kan användas som verktyg för historielärare när de ska implementera kvinnohistoria i undervisningen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)