En studie om pedagogers inställning till IKT i verksamheten : Vilka behov och möjligheter som finns till stöd.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Författare: Jonas Staaf; Amelia Zakrisson; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I denna studie har vi undersökt hur pedagoger ställer sig till användning av IKT i förskolans amthur de själv delger sig användadet  i verksamheten. I Käridagen stor deliavsamhället och förskolan ska ge barn förutsättningarna för att uppnå den kunskapengenomatterbjudamaterial.Studienanvänder              sig av en surveyundersökning där metoden har varit digitala enkäter. Enkäterna har bestått utav              kvantitativa frågor, där några hade en öppen karaktär, och bearbetades och analyserades genom             innehållsanalys och rangordnade data. Det som framkom i studien är att respondenterna anser att              IKT är viktigt för förskolan, där det brukas mest för dokumentation och planering, men även               tillsammans med barnen. Vidare så framkom det att det fanns ett visst behov av stöd för                respondenterna, både för eget bruk och gemensamt med barnen. Där de kunde få stöd genom               kollegialt lärande, IT-inspiratörer ellerutbildningar.Trotsdettasåansågdockmajoritetenattdehade              godkunskapomhurdeskullebrukaIKTiverksamheten.Slutsatsenavstudienärattdetfinnsenstor                   skillnad på de stöd de olika förskolorna har att erbjuda, trots att de är alla kommunala och finns i                   samma kommun.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)