Svärm-AI i shooters

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Författare: Jonas Hallin; [2015]

Nyckelord: svärm-AI; top-down shooter; AI vs. AI;

Sammanfattning: Svärm-AI är en variant av artificiell intelligens (AI) som används för att simulera ett bettende liknande det man kan se i svärmar, flockar eller stim. Syftet med detta arbete är att undersöka ifall man kan använda svärm-AI för att förbättra en AI i ett top down shooter spel där två lag slåss mot varandra. Ett program skapades för att testa detta där de två lagen båda var datorstyrda enheter och fick slåss mot varandra för att samla mätvärden. Resultaten visar att svärm-AI presterade bättre i labyrintliknande banor utan stora tomma områden. De visade även att svärm-AI använde betydligt mycket mer prestanda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)