Nä, så går det nog inte till – En kritisk granskning av Systembolagets anti-langningskampanjer

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Problem och syfte: Ökade krav på företagens kommunikation resulterar i ökade krav på allmänheten att vara kritisk till den information vi möter. Hälsokampanjer blir allt vanligare och i ett samhälle med ett informationsöverflöd kan det bli lätt att förlita sig på experter. Frågan är om vi kan lita på de explicita budskapen som kommuniceras? Vad är det egentligen som kommuniceras? Syftet med uppsatsen är att, genom en kritisk granskning av Systembolagets anti-langningskampanjer, undersöka huruvida hälsokampanjer i allmänhet, och Systembolagets anti-langningskampanjer i synnerhet, utformas för det explicita huvudbudskapet och om det finns bakomliggande implicita budskap. Metod: Uppsatsens empiriska undersökning har genomförts genom en kvalitativ textanalys och retorikanalys av Systembolagets anti- langningskampanjer Tonårsfesten och Argument. En kvalitativ informationsintervju har även genomförts med Systembolagets marknadsprojektledare för att skaffa ytterligare information om valda kampanjer. Slutsats: I Systembolagets anti-langningskampanjer går det att urskilja både ett explicit budskap samt flera implicita underliggande budskap. Systembolagets anti-langningskampanjer är således ett exempel som visar att kommunikationskampanjer inte alltid behöver handla om det uppenbara, det explicita. Andra budskap kan ligga dolda under och påverka oss utan att vi reflekterar över det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)