Vad får elever att läsa? : En studie om elevers attityder till att läsa skönlitteratur

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Läsning är grunden i den svenska skolan idag. Vi läser i alla ämnen och att ha god läsförmåga och en vilja att läsa förenklar inom alla ämnen. Hur kan det då komma sig att vi idag har en svag legitimering av skönlitterär läsning i skolan. Det är den fråga som detta arbete har haft i fokus. Genom att samla in enkäter från elever i årskurserna 4-6 med fokus på viljan och intresset att läsa så besvaras dessa frågor utifrån ett elevperspektiv. Resultaten är tydliga och den stora faktorn i att få elever att vilja läsa är att få dem att se varför vi behöver läsa. Detta resultat visar alltså att det skolan behöver bli bättre på för att höja statusen på läsning, både i skolan och på fritiden, är att visa eleverna syftet och nöjet med läsningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)