Produktplacering som kommunikationsverktyg : Att kommunicera ett varumärke genom integration i ett naturligt sammanhang

Detta är en Kandidat-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Sammanfattning: SAMMANFATTNING ___________________________________________________________________________ Titel: Produktplacering som kommunikationsverktyg- att kommunicera ett varumärke genom integration i ett naturligt sammanhang. Författare: Amanda Krantz och Charlotte Edman Handledare: Leif Rytting Kurs: Kandidatuppsats 15 hp i Företagsekonomi inriktning Marknadsföring, Turismprogrammet, Linnéuniversitetet, Höstterminen 2012. ___________________________________________________________________________ Syfte Syftet med uppsatsen är att analysera produktplacering som kommunikationsverktyg genom att förklara och undersöka vilka karaktäristiska drag som kan hänföras till fenomenet, samt vilka möjligheter och begränsningar dessa kan ha för ett varumärke. Vidare vill vi undersöka närheten till andra verktyg i kommunikationsmixen, samt vilka möjligheter det finns till integration dem emellan. Avslutningsvis är vår ambition att undersöka vilken utveckling som kan skönjas avseende produktplacering. I närhet till syftet har vi valt att arbeta med forskningsfrågan;  Vilken funktion och inflytande har produktplacering som kommunikationsverktyg i processen att kommunicera ett varumärke? Metod I denna uppsats har vi valt att göra en kvalitativ studie, vilken kommit att anta en abduktiv karaktär. Metodvalet föll sig naturligt då ambitionen med uppsatsen varit att komma nära vårt problemområde och gå på djupet snarare än på bredden. Vår empiriska studie bygger på sex personliga intervjuer och en telefonintervju med personer som alla har en stark anknytning till vårt valda ämnesområde produktplacering. Slutsatser Vi har genom analys och slutsatsarbete identifierat att produktplacering som kommunikationsverktyg på många sätt skiljer sig från övrig marknadskommunikation, vilket i hög grad kan kopplas till dess icke-kommersiella karaktär. Vi har även funnit att trovärdighet är ett begrepp nära sammankopplat med produktplacering, samt möjligheten att skapa associationer gentemot ett varumärke. Tydligt framträdande är att produktplacering inte kan verka som en egen komponent i kommunikationsmixen, utan att det krävs en integration med övriga verktyg. Under studiens gång har vi dessutom kunnat urskilja en teknologisk utveckling samt en förändring hos olika medier, vilken vi anser ligger till grund för produktplaceringens framfart.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)