M-handel och förtroende : En studie av svenska konsumenters förtroende för mobil handel
Sammanfattning: Denna uppsats söker att undersöka svenska m-handelkonsumenters syn på m-handel, elektronisk handel på mobilen, i ett förtroendeperspektiv. Då 77% av Sveriges befolkning idag äger en smartmobil, är smartmobilanvändningen mer utbredd än tidigare (Svenskarna och internet, 2015). Men trots smartmobilernas tillväxt har inte m-handel följts upp i samma takt och många föredrar fortfarande ehandel. För att ta reda på vad som kännetecknar svenska konsumenters tankar kring m-handel när det gäller förtroende och få en inblick till vad som skapar förtroende för m-handel har denna undersökning skapats. För att besvara dessa frågor har en nätbaserad enkätundersökning genomförts med TAMmodellen som underlag för att avgöra vilka de mer bestämmande faktorerna är när det gäller acceptansen av m-handel. Baserat på denna empiri som samlats in från enkätundersökningen har sedan ett flertal fokusgruppsintervjuer genomförts med MoTEC-modellen som grund för att få fram konsumenternas inställning till m-handel i ett förtroendeperspektiv samt avgöra vilka faktorer enligt konsumenterna skapar förtroende. Resultatet av undersökningen visar att konsumenter i överlag har en positiv syn till förtroendet för mhandel, men att många använder sig av e-handel på datorn då vana skapar ökad trygghet. Säkra betalmetoder är centrala för upplevt förtroende och var det konsumenter tittade på först för att värdera upplevd säkerhet. Andra faktorer som skapar förtroende är goda gränssnittsegenskaper med tydlig och överblickbar layout, med en högre feltolerans. Samt välformulerat informationsinnehåll i kombination med gott rykte.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)