Självförverkligande genom studier eller arbete? : En kvalitativ undersökning av hur meningsskapandet kring det akademiska kontra yrkesverksamma livet uttrycks av studerande vid universitet och utomstående

Detta är en Kandidat-uppsats från Sociologiska institutionen

Författare: Hampus Norlander; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med min uppsats är att hitta värderingar om meningsskapandet kring det akademiska och det yrkesverksamma livet sett från de som studerar på universitet och de som inte gör det och istället är arbetande utan studier. Jag vill se hur dessa framställningar uttrycks hos fyra stycken intervjupersoner, genom att analysera deras tal.  Min empiri tolkas med hjälp av hermeneutik för att se hur informanterna tillskriver mening till att studera och till att arbeta. För att analysera detta har jag i första hand tagit hjälp av George Simmels teori om utbyte, som är en föregångare till symbolisk interaktionism, och även en studie av Tim Hallett som diskuterar symbolisk makt. Vidare har jag också valt att ta hjälp av Zygmunt Baumans ”Det individualiserade samhället”, för att sätta interaktionen i dagens förändliga kontext. Vad jag hittar är att samtliga intervjupersonerna har en ambition att förverkliga sig själva genom arbete. De som studerar vill exempelvis jobba för att hjälpa andra och har långsiktiga mål, de som jobbar vill prestera för stunden och gör det till synes med kortsiktigare målsättningar. Personernas kontaktnät är av stor vikt, men de som studerar upplever en glidning från sina tidigare kontakter som de andra två inte upplever. Jag kommer även diskutera skillnader i de ekonomiska konsekvenserna, kreativitet samt informanternas värderingar om den motsatta vägen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)