Förskollärares erfararenheter av inkludering i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Denna uppsats beskriver förskollärares erfarenheter av inkludering i förskolan. Detta genom att synliggöra både möjligheter och svårigheter i arbetet med inkludering i förskolan. Eftersom vi har ett brinnande intresse för barnens rättigheter och att alla ska ha rätt till en likvärdig utbildning, motiverade detta oss till att genomföra denna studie. Vårt syfte med studien var att belysa förskollärares erfarenheter gällande inkludering av alla barn i förskolan samt hur förskollärares olika upplevelser kan problematiseras. Syftet med studien har besvarats med hjälp av två olika frågeställningar. Vi har använt oss av intervjuer för att samla in datamaterial till studien och har sedan analyserat detta ur ett fenomenologiskt perspektiv som beskrivs mer ingående i metod delen. Dessa intervjuer har gjorts på fyra olika förskolor med tolv verksamma förskollärare. Detta för att i resultatet kunna synliggöra syftet och frågeställningen som legat till grund för vår studie. Resultatet presenteras med hjälp av diagram, tabeller och tre olika teman som genomsyrat vår studie. Dessa teman har framkommit utifrån de intervjuer vi har analyserat. Studien avslutas med en diskussion där alla studiens delar faller samman.Slutsatsen vi har kommit fram till är att utifrån förskollärares erfarenheter finns det både för- och nackdelar med inkludering i förskolan. Samt att inkludering som en pedagogisk process i bemötandet av alla barns behov är komplicerat och därav behövs mer framtida forskning kring ämnet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)