Den populistiska kommunikationsstrategin : En studie om Sverigedemokraternas Sverigeturné 2017

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Tillsammans med den populistiska vågen i Europa kan studierna om populism som fenomen förklaras ligga i tiden. Den här studien har riktat sig in på populismen i Sverige genom att analysera Sverigedemokraternas Sverigeturné 2017. Förutom analys av Sverigeturnén, har studien även konstruerat en idealtyp för den populistiska kommunikationsstrategin. Idealtypen för den populistiska kommunikationsstrategin gör dels en ansats i att bidra med ett mätinstrument för framtida forskning om populism, liksom den även gjort en ansats i att besvara studiens frågeställning: I vilken utsträckning liknar Sverigeturnén idealtypen för den populistiska kommunikationsstrategin? Genom idealtypen visar studiens resultat på att Sverigedemokraterna endast använder sig av populistiska kommunikationsstrategier under Sverigeturnén i måttlig utsträckning. Populistiska strategier för medialt utrymme genom skandal, provokation och konflikt har kunnat återfinnas i övervägande grad. Dock har resterande strategier som anti-etablissemangsstrategin och retoriska strategier i övervägande grad visat på icke-populistiska drag. Således liknar Sverigeturnén inte idealtypen för den populistiska kommunikationsstrategin i särskilt stor utsträckning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)