En ömsesidig investering : Studieavgifter, välpresterande internationella studenter och Sveriges välfärd

Detta är en Master-uppsats från Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Föreliggande rapport är resultatet av sex intervjuer kompletterade med litteraturgranskning. Rapporten speglar den pågående debatten kring studieavgifter. Den redovisar, inspirerad av diskursanalytisk metod, tre skilda diskursiva debatter dvs. lärosätets, individens, samhällets, på två diskussionsområden - kompensatoriska åtgärder samt möjligheter, fördelar/styrkor. Rapporten påvisar de problem och lösningar som förts fram inom dessa. Respondenterna lyfter fram att studieavgifter handlar om ett ömsesidigt investeringsproblem för framtida välfärd – för individen såväl som för samhället. Respondenterna pekar också på att samverkan mellan departement behövs liksom företagsstöd för industristipendier eftersom full kostnadstäckning behövs. Brister i investering blir ett dilemma som långsiktigt påverkar Sveriges välfärd och även den enskilda studentens välfärd, i synnerhet för den som inte själv har ekonomiska resurser. Fem av sex respondenter har den samlade synen på avgifter att kravet på full kostnadstäckning inte är rimligt utan ett välfungerande stipendiesystem och innebär att vi förlorar alltför många studenter. Den preliminära lösningen är att vidta kompensatoriska åtgärder samt att regeringen tillskjuter medel, säger studieanordnarna. Jag drar slutsatsen att vi ännu inte är redo för att ta hand om konsekvenserna av avgifter och att samverkansdebatten knappt påbörjats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)