Psykoterapihandledning: Om Arbetsalliansens betydelse för studentens utveckling i psykoterapeutrollen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Bakgrund: Studiens mål var att undersöka en aspekt av relevanta faktorer för terapeututveckling, nämligen betydelsen av arbetsalliansen mellan handledare och student inom psykoterapihandledning. Syftet var att utforska om arbetsalliansen mellan student och handledare påverkar studentterapeutens upplevelse av utveckling vs stagnation i terapeutrollen. Design: Med hjälp av formulär skattande studenterna sin upplevelse av arbetsallians i relation till handledaren, sina erfarenheter i terapeutarbetet samt sin upplevelse av utveckling i terapeutrollen. Studenterna gick vid skattningstillfället kurs F:II (Psykoterapi – metoder och tillämpning, 18hp) Lunds universitet och genomförde det obligatoriska momentet ”eget handlett klientarbete” på Institutionens psykoterapimottagning. En korrelations och regressionsanalys genomfördes för att kartlägga samvariation och prediktionsförmåga. Resultat: Studien visar att det finns en tydlig samvariation mellan alliansen till handledaren och studentterapeutens upplevelse av sin nuvarande utveckling som terapeut. Studien visar även att majoriteten av studentterapeuterna på psykoterapimomentet upplever sig ha god terapeutisk förmåga. Slutsats: Studien bekräftar betydelsen av arbetsalliansen mellan handledare och student som en aspekt av relevanta faktorer för terapeututveckling. Korrelationen bekräftar även vikten av arbetsalliansen som en delkomponent i definitionen av handledningsbegreppet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)