Partnering ur beställarens perspektiv : intervjuundersökning hos NCC:s beställare av partneringentreprenader

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Ingenjörshögskolan

Sammanfattning: Partnering är ett relativt nytt begrepp i byggbranschen med stora likheter i det som kallassamverkansentreprenad, men även i ersättningsformen löpande räkning med tak. Tanken är attkringgå onödiga konflikter och få ett konstruktivt samarbete mellan parterna i byggprocessen.Detta görs genom att man skapar en ny organisation byggd på förtroende och gemensammamålsättningar för att uppnå goda resultat i projektet. Detta ska resultera i attkompetensutnyttjandet optimeras och att man i och med den öppna ekonomin får en braöverblick på kostnader och resurser. Förhoppningsvis ska detta samarbete ge beställaren enbättre produkt till ett lägre pris.Det finns mycket erfarenhet, både från utlandet, men även inom Sverige om hur ettpartneringsamarbete ska bli framgångsrikt. NCC är en av de stora aktörer som helhjärtatsatsar på att driva och utveckla partnering. Byggprojekt innebär stora investeringar, och medstigande materialpriser är det av stor vikt att pressa de övriga kostnaderna och samtidigtleverera produkter av god kvalitet. Därför anses det mycket intressant att ta in beställarensåsikter och tankar för att se vilka punkter som är tillfredställande och vad som kan förbättras.Uppföljning av projekten är av stor vikt och NCC gör med jämna mellanrumkundundersökningar för att försäkra sig om att beställarna är nöjda. Denna rapport är enuppföljning av en sådan enkätundersökning och ska försöka ge en mer nyanserad bild genomintervjuer med fyra beställare. Med stöd av enkätundersökningen frågas de intervjuade omderas åsikter angående faktorer som workshopar, samarbete, öppenhet, kompetensutbyte,konflikter och resultat. De intervjuade, vilka alla har lång erfarenhet i byggproduktionen,tillåts ge sina åsikter och funderingar angående partnering. Dessa ska försöka speglas irapporten och jämföras med varandra.Samtliga beställare är överens om att partnering, tillsammans med de klassiska upphandlingsochentreprenadformerna, har ett berättigande i Sverige. Kompetensutbytet, den öppenhet ochkreativa anda de fått erfara från partneringsamarbetena värdesätts högt. Samtidigt ärprojektformen beroende av de individer som arbetar i den, och att dessa verkligen gör sittbästa att uppfylla de gemensamma målen. Detta tillsammans med att det bland de mindreaktörerna, och vissa beställare, saknas den kompetens och arbetsrutin som krävs förpartnering, gör knappast projekten problemfria. Sådant som risker och bra resultat ärfortfarande något alla måste anstränga sig för att uppfylla. Partnering är dock, för mångabyggnadsprojekt ett utmärkt verktyg för att uppnå detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)