TEKNISKA LÖSNINGAR FÖR BEKÄMPNING AV KONTOKORTSBEDRÄGERIER - Ur e-handlares persepektiv

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för informatik

Författare: Anna Segerstad; Liv Bryngelsson; [2002]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SammanfattningÅr 2001 uppgick kontokortsbedrägerier på Internet till 9 miljarder USD, vilket gör det till ettallvarligt ekonomiskt problem för e-handlare.Uppsatsen behandlar området kontokortsbedrägerierinom elektronisk handel och fokus ligger på e-handlarnas perspektiv. Ett syfte är att beskriva hur ehandelnser ut och fungerar idag, hur kontokortsrelaterade bedrägerier drabbar e-handlarna, de olikaaktörerna inom e-handeln och deras beroendeställningar till varandra. Ett annat syfte är att, medhjälp av egenutvecklade modeller, analysera och presentera tekniska lösningar för bedrägeribekämpning,samt ge exempel på hur helhetslösningar för förebyggande av kortbedrägerier kan seut. Huvudaktörerna är e-handlare, systemutvecklingsföretag, kontokortsföretag och kortutfärdare.Det finns beroendeförhållanden mellan aktörerna som påverkar vilka bedrägeribekämpande teknikersom e-handlarna använder. De tekniker som redovisas är; databaser, 'scoring'-verktyg, 'AddressVerification System', verifieringskoderna CVV2, CVC2 och CID, samt 'Payer Authentication'-teknikerna Verified by Visa, Secure Payment Authentication och Private Payments. Användningenav de här teknikerna exemplifieras genom redovisningen av tre systemutvecklingsföretags lösningarför bedrägeribekämpning.E-handlare måste bedriva krig på alla fronter för att ha en chans att överleva. En front är bedragarna,en annan är kontokortsföretagen och kortutfärdarna som man är så starkt beroende av. Det bästa före-handlarna vore om de fick bestämma själva över vilka bedrägeribekämpande tekniker som de villska ingå i deras e-handelslösningar. I stort sett skulle man kunna säga att den perfekta tekniskalösningen för en e-handlare skulle innebära följande; e-handlaren inför tekniken om och när dennesjälv vill, tekniken lägger inte till något moment för kunden och att kortutfärdaren får stå förkostnaden för 'chargeback', om en transaktion visar sig vara ett bedrägeri. Någon sådan teknik finnsinte för närvarande. I dagsläget, anser vi att 'Payer Authentication'-teknikerna är den bästa lösningensom finns för kontokort med magnetremsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)