Solna dagisby

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Författare: Elise Wiklund; [2016]

Nyckelord: Förskola; Solna; by; trä;

Sammanfattning: Mitt projekt handlar om den slutna gården, skogen och de kringbyggda trähusen. En referens till projektet är den traditionella gården där husen är sammanförda i längor runt en gårdsplan. Gårdens slutna form, där husens dörrar vetter in mot gårdsplanen, ger gott om skydd mot yttre naturliga och övernaturliga krafter samtidigt som alla nödvändiga utrymmen i det dagliga arbetet är lätt att nå. På den här förskolan ska man vistas mycket utomhus, antingen på den gemensamma gåden är barnen kan känna sig trygga och övervakade eller ute i skogen där en mer fri lek kan äga rum. Att ha undervisning utomhus i naturen gör att barnen får prova på olika friluftslivsaktiviteter och grundlägger färdigheter som de har nytta av hela livet. De får också en nära relation till naturen och utvecklar kunskap och trygghet att vistas där. På förskolan ska man känna en stark hemvist. Fasaderna är målade i olika lekfulla färger för att barnen ska känna igen sitt eget hus.  Förskolan består av tre åldersanpassade avdelningar där varje avdelning får sina egna hemvister. Planen är rationell och ser likadan ut för alla avdelningarn. Detta föratt barnen ska känna igen sig när de byter avdelning. De minsta barnen har dock hela sin avdelning på markplan för att minska transporter i trappor. På markplan ligger även avdelning två och tres allrum, kapprum och toalett. Varje allrum går att öppna upp mot innergården och kan på så sätt bli en del av den. Här kan de olika avdelningarna mötas. Även köket och varuintagningen ligger på markplan och maten körs ut till de olika avdelningarna på rullvagnar. På övervåningen ligger personalavdelningen, de äldre barnens lek- och vilrum samt allmänna ytor som samling, atelje, rörelse- och sagorum. Dessa rum har varierande takhöjd och går att nå via de två trapphusen i varje entre´.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)