Upplevelser av delaktighet : I vården utifrån patientperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund: Kommunikation med vårdare ger förutsättning för patienter att vara delaktig i vården. Det är av stor vikt att relationen mellan patienter och vårdare byggs på tillit för att patienters behov och önskemål uppfylls. När patienter inte får möjlighet till delaktighet, kan det leda till ett onödigt lidande. Syfte: Beskriva patienters upplevelser av delaktighet i vården.                                  Metod: Tolv artiklar har analyserats utifrån en systematisk litteraturstudie med beskrivande syntes. Resultat: När patienter var prioriterade av vårdare skapades en relation av förtroende. Lyhördhet är även en viktig egenskap, eftersom att patienter kan känna sig uppmärksammade i relationen med vårdarna. Med stöd av öppenhet och lyhördhet ökar förtroendet vilket medför till minskad oro för patienter. När vårdare skapar lämpliga miljöer för patienterna att vistas på medför det till att patienter känner motivation till delaktighet. Slutsats: Upplevelsen av delaktighet utgår utifrån patientperspektiv. Relationen till delaktighet byggs upp med stöd av förtroende och motivation från vårdare. Det är viktigt att vårdare är lyhörd vid varje vårdtillfälle för att patienters behov ska uppfyllas. Genom att vårdare uppmärksammar varje patients behov medför till ökad delaktighet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)