Informationsöverflöd eller informationsbrist : En fallstudie av den interna kommunikationen på Trafikverket

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för teknikvetenskaper

Sammanfattning: Den studerade enheten, Trafikledning Öst Stockholm, lider av en stor personalbrist som medfört att medarbetarna har problem med att hinna inhämta och ta till sig information samt att enhetens chefer behöver ägna mycket tid åt att lösa bemanningsfrågor. Det största problemet anses vara mängden mail som gör det svårt att sålla i informationen. Syftet med den här studien är att undersöka den interna kommunikationen på enheten med målet att ta fram en implementeringsplan för att förbättra den interna kommunikationen. Studien avser att besvara följande frågeställningar: (1) Vad är grundorsaken till kommunikationsproblemet? (2) Hur påverkar ledarskapet den interna kommunikationen? (3) Hur påverkas medarbetarna av den interna kommunikationen? (4) Hur kan den interna kommunikationen förbättras?   Det teoretiska ramverket bygger på teori om kommunikation och intern kommunikation och behandlar bland annat synsätt på kommunikation och vägar till en effektiv intern kommunikation.   Studien är en fallstudie och har sin utgångspunkt i ett kvalitativt angreppssätt. Insamling av data skedde dels genom en workshop med utvalda organisationsmedlemmar samt via enkäter som skickades ut till samtliga medarbetare och chefer på enheten.   Resultatet visar att organisationen präglas av ett transmissionssynsätt på kommunikation där kommunikation ses som överföring av information uppifrån och ner, från ledning till medarbetare och där medarbetaren utgör en passiv mottagare. Medarbetarna upplever att de tar emot för mycket information medan cheferna anser att de skickar iväg en lagom mängd. Tidsbristen tycks påverka båda parter där cheferna kämpar med att få ut informationen och medarbetarna med att hinna ta till sig av den.   Studiens slutsatser visar följande: (1) Transmissionssynsättet på kommunikation bedöms vara problemets grundorsak. (2) Ledningen har en avgörande roll för den interna kommunikationen och bör fokusera mer på att anpassa kommunikationen efter mottagaren. (3) Medarbetarna påverkas negativt av bristerna i den interna kommunikationen genom bland annat stress och minskad trivsel. (4) Ett förändrat synsätt på kommunikationen från överföring till delning av information tros kunna förbättra den interna kommunikationen tillsammans med förbättringsåtgärderna i den framtagna implementeringsplanen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)