Behövs det nya regler om mervärdesbeskattning av rabattkuponger?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

Sammanfattning: Mervärdesbeskattning regleras inom EU av mervärdesskattedirektivet. Detta direktiv är menat att täcka hela mervärdesskatteområdet, men något som saknas helt är regler för beskattning av rabattkuponger. På grund av detta har ett nytt förslag, Kom2012(206), tagits fram för att åtgärda problemet och fylla de luckor som finns. Syftet med uppsatsen är att beskriva och analysera nuvarande lagstiftning samt det nya förslaget för att kunna utreda vilka brister det egentligen finns i den nuvarande lagstiftningen, samt undersöka om det nya förslaget åtgärdar dessa brister. Utredningen av lagtext, rättspraxis och det nya förslaget leder till att ett antal problem kan identifieras, och sedan även besvaras utifrån det nya lagförslaget. Trots att det nya förslaget bidrar med ett antal lösningar på hur man skall täppa till luckorna i lagstiftningen så finns det en viss allmän (och berättigad) skepsis mot förslaget. Vissa menar att de definitioner och förslag som presenteras inte är tillräckligt djupgående. Men det är trots allt ofrånkomligt att en ny lagstiftning behövs, och det är svårt att svara på om den går att vänta med eller om det är värt att anta detta nya förslag innan man har tänkt över följderna av de nya reglerna ordentligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)