Google – Trendigaste gågatan på nätet?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: Google – Trendigaste gågatan på nätet? - Vikten av att exponeras på Internet via sökmotormarknadsföring Seminariedatum: 3 juni, 2010 Ämne/kurs: SMKK01 Examensarbete kandidatnivå, 15 hp Författare: Johan Bolin, Johan Johansson, Stefan Szczepanski Handledare: Birgitta Olsson, Eva Åström Nyckelord: Sällanköpshandeln på Internet, Google, Google Analytics, PPC, SEM, SEO Syfte: Syftet är att få en djupare förståelse för hur viktigt det är för e-handlare i sällanköpshandeln att lägga ner tid och pengar på sökmotormarknadsföring för att öka antalet besökare till sin hemsida. Metod: Med hjälp av en kvalitativ och kvantitativ metod har ett fallstudieföretag undersökts för att få en djupare förståelse i vikten av sökmotormarknadsföring. Djupintervjuer har även utförts för att få en bredare bild och uppfattning av det valda ämnesområdet. Vårt ramverk: SEM, Google, SEO, PPC, Sociala medier, eWOM. Empiri: Empirin bygger på en fallstudie där djupintervjuer, observationers samt innehållsanalys tillämpats. Slutsatser: Uppsatsen visar att sökmotormarknadsföring är något som är viktigt för företag att arbeta med. Arbetet kräver ständigt underhåll och kan kontinuerligt förbättras. Verktyget Google Analytics är användbart då det bland annat visar besökares beteendemönster till hemsidan och väl på hemsidan. Studien har med hjälp av den unika möjligheten av att djupare undersöka ett fallstudieföretag bidragit med nya insikter på forskningsområdet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)