Hur reagerar barn på produktplacering i barnfilm?

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Detta är ett examensarbete som är skrivet vid fakulteten Teknik och Samhälle på Malmö högskola. Syfte med studien är att bidra till en ökad förståelse kring hur barn reagerar på olika produktplaceringar i barnfilm samt undersöka samband till den kognitiva utvecklingen. Detta genom att lyfta fram barns tankar och åsikter kring fenomenet. För att uppnå detta syfte behöver även filmmaterial från barnfilmer undersökas för att visa på hur olika produktplaceringar kan se ut i filmer som riktar sig mot barn. Femton barn har deltagit i studien genom ett samarbete med en skola. Barnen deltog i gruppintervjuer som bestod av tre barn i varje grupp. Grunden för varje intervju byggdes kring filmmaterial från barnfilmer som innehöll produktplaceringar. Resultatet visar på hur barnen reagerat på de olika produktplaceringarna de fått betrakta under gruppintervjun. Ur barnens reaktioner går det att dra paralleller till deras kognitiva utveckling. Där finns en märkbar skillnad mellan de yngre och de äldre barnen är när det kommer till ett djupare resonemang och en förståelse kring produktplacerings bakomliggande motiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)