Barns känsla för plats i Tierps kommun : Plats-Identitet-Framtid

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Sammanfattning: Detta är en uppsats som undersöker hur barn relaterar till platsen de bor på samt hur platsen påverkar hur de ser på sin identitet. Uppsatsen ämnar även granska barns syn på sin framtid utifrån uppväxten på denna plats. Platsen som undersöks är Tierps kommun och barnen som deltar i studien går i låg -och mellanstadieklasser på grundskolor i kommunen. Genom en enkätundersökning som utförts av Tierps kommun tillsammans med en fallstudie utförd av författaren har slutsatser om barnens relation till sin plats kunnat dras i denna uppsats. Fallstudien utfördes hos två klasser på en skola i Tierps kommun för att djupare kunna analysera barns känsla för plats. I denna fallstudie ingick en gruppintervju, som bestod av en påståendeövning och en gruppdiskussion, samt en kartstudie. Utifrån teorier om platstillhörighet, platsidentitet, barn som sociala aktörer och känsla för plats visar uppsatsen på att barn i Tierps kommun relaterar till sin plats genom det sociala umgänget på platsen samt hur platsen används. Platserna skapar en mening utifrån minnen som skapas där och förstärks av känslor som platsen ger. Barns identitet utvecklas genom interaktioner med platser som ger upphov till vissa känslor och i framtiden vill de förstärka sina positiva känslor för platsen genom att exempelvis bevara naturen och bygga fler platser för roliga aktiviteter. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)