Vad är bra och dålig lek? : En kvalitativ studie om vad lärare i ett fritidshem anser är bra och dålig lek

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Författare: Anton Kollin; Ludwig Skagvall; [2021]

Nyckelord: lek; fritidshem; bra lek; dålig lek; resonemang;

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka vad lärare i ett fritidshem anser är bra och dålig lek. Frågeställningar som ställs i studien är: Vad anser lärarna är bra och dålig lek? Vad grundar sig lärarnas resonemang i? Vad finns det för eventuella likheter eller skillnader mellan lärarnas resonemang? I studien används kvalitativ metod där empirin samlades in genom enskilda och semistrukturerade intervjuer. Lärarna är fem till antalet och arbetar på samma skola och i samma arbetslag. Tematisk analys används för att analysera empirin.Resultatet visar att lärarna i största utsträckning ansåg att lek präglad av delaktighet, inflytande och samspel var bra lek. Lek där eleverna utvecklas i något anseende ansågs också vara bra lek. Dålig lek ansåg majoriteten av lärarna vara lek med bristande demokrati. Brottningslek och lek där elever inte bidrog till något konstruktivt ansågs också vara dålig lek. Resultatet visar att lärarna resonerar på olika sätt gällande lek de ansåg var dålig och lek de avbröt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)