Hur kan unga personer lockas till ingenjörsyrket? - En kvalitativ studie om kompetensbrist inom industrin och hur den kan förstås i relation till unga personers uppfattningar om ingenjörsyrket.
Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att kritiskt granska Skolstegets syfte och strategier för att påverka gymnasieelever vad gäller deras uppfattningar om ingenjörsyrket. Teori: Studien utgår från ett programteoretiskt perspektiv. Vidare har studien använt sig av begreppet uppfattningar om yrken för att förklara de bilder av ingenjörsyrket som studien redogör för. Metod: Studien är genomförd med kvalitativ metod där sju personer intervjuats. Intervjumaterialet kodades och tematiserades därefter utifrån programteorins byggstenar. Resultat: Resultatet visar utifrån en rekonstruktion av Skolstegets strategi att programmets syfte är att påverka elevers uppfattningar om ingenjörsyrket. Skolstegets strategi bygger på antaganden om att elever har en förlegad bild av yrkesrollen. Den höga grad av frihet som finns för deltagande ingenjörer i kombination med avsaknad av dokumentation kring framgångsrika metoder har skapat en efterfrågan av mer stöd bland ingenjörerna. Ingenjörerna har i hög utsträckning antagit att ny teknik är det som inspirerar eleverna mest. Vidare redogör resultatet för brister i programteorin kopplat till problemformulering som även gett konsekvenser för mätandet av effekter.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)