Interkulturell pedagogik som normkritiskt verktyg i grundskolans historieundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Vår kunskapsöversikt utgår från frågan: “Hur kan interkulturell pedagogik användas som ett normkritiskt verktyg i historieämnet?”. Översikten riktar sig till pedagoger och blivande pedagoger inom SO ämnena för att skapa en medvetenhet kring de etnocentriska strukturer som verkar inom historieämnet och således uppmärksamma hur en som pedagog kan arbeta mer normkritiskt och interkulturellt med ämnet historia. När vi sammanställde de vetenskapliga källorna i vår resultatdel visar de att en interkulturell utgångspunkt är till gagn för elevers identitetsskapande såväl som historieinlärning. Med avstamp i den didaktiska idén om historiemedvetande kan eleverna ta vara på sin egen historia i den stora historieberättelsen, som ofta färgas av eurocentrism. I vår diskussion kommer vi fram till hur interkulturell pedagogik också kan fungera som ett normkritiskt verktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)