Leasing i flygbranschen -En kvalitativ studie bland användare av den nya standarden

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Christian Bylock; Ludwig Fredriksson; [2011-06-21]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Under mitten av 2011 kommer en ny leasingstandard att presenteras, vilken innehåller stora skillnader mot dagens befintliga IAS 17-standard. I korthet innebär förändringen att en stor andel leasingavtal som idag klassificeras som operationella skall in i balansräkningen, där det leasade objektet skall aktiveras och skrivas av löpande. Detta kommer medföra försämrade nyckeltal då balansräkningen växer tillsammans med minskad flexibilitet för leasingtagarna. Därtill kräver finansiella leasingavtal mer reurser både initialt och löpande under räkenskapsåret då bland annat restvrädet måste beakttas kontinuerligt. Syftet har varit att undersöka huruvida den nya standarden kommer att påverka flygbranschen och i synnerhet de valda företagen. Vidare kompletteras syftet med följande frågeställningar:  På vilket sätt kommer den nya IFRS-standarden att påverka den finansiella rapporteringen i valda flygbolag?  Hur står de rustade för förändringen? Som respondenter för vår undersökning valde vi tre flygbolag av varierande karaktär, ett leasingbolag samt en redovisningsexpert. Denna utgångspunkt satte även vår avgränsning. Vidare tillämpade vi en kvalitativ metod, då den är av mer förklarande karaktär och lämpar sig bättre när syftet grundas i förståelse i ämnet. Våra respondentar från flygbolagen var mycket eniga om att operationell leasing är frekvent förekommande samt att denna finansieringsform innehåller klara fördelar. I samband med att den nya IFRS-standarden införs kommer företag som idag innehar betydande andelar operationell leasing att påföras högre kostnader då avtalen skall arbetas om. Emellertid medför inte den standraden långsiktigt påverkan, då restvärdesrisken, vilken är den främsta aspekten vid klassificeringen ändå kan beakttas effektivt i framtiden genom produktiva avtal. De viktigaste incitamenten för att välja leasing som finansieringsform är att restvärdesrisken minskas, flexibiliteten i flottan ökas och att leasinggivare oftast får bättre låneräntor än flygbolag. Att dessa fördelar är så pass starka i kombination med att det inte är så stor skillnad för leasinggivare och leasingtagare i flygbranschen om avtalet är operationellt eller finansiellt då detta oftast går att skriva sig ur gör att standarden troligen inte kommer att påverka flygbranschen i någon större utsträckning gällande vilken finansieringsform som väljs. Inte heller nyckeltalen kommer påverkas då dessa redan i dagsläget justeras efter operationell leasing.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)