Synen på samverkan mellan fritidslärare och klasslärare

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Utifrån våra arbetslivserfarenheter inom skola samt den verksamhetsförlagda utbildningen vi har haft på fritids, har vi sett att samverkan ser väldigt olika ut och kan skilja sig beroende på vilken skola man jobbar på. Vi anser också att riktlinjerna för hur samverkan bör fungera är varierande, mot bakgrund av detta är syftet med vårt examensarbete att undersöka hur klasslärare och fritidslärare ser på samverkan. Vi har formulerat två frågeställningar som studien utgår ifrån, dessa är: Vilka aspekter anser fritids- och klasslärare är viktiga för samverkan? samt hur ser klasslärare och fritidslärare på samverkan? Vår studies teoretiska utgångspunkt är maktperspektivet och vi har valt att analysera vår empiri utifrån Foucaults maktperspektiv, disciplinär samt pastoral makt. Empirin samlades in med hjälp av intervjuer från tre klasslärare samt tre fritidslärare. Studiens resultat visar på att det ser väldigt olika ut eftersom vi har använt oss av kvalitativ metod som resulterade i att vi inte kunde dra en generell slutsats. Vi har därmed fått erfara kunskap om informanternas syn och tolkning av samverkan och hur det fungerarar på deras arbetsplatser. Något som är gemensamt för alla informanter är att de påtalar hur viktigt det är med ett bra samarbete mellan kollegorna, detta bidrar till att eleverna kan gynnas på ett positivt sätt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)