Behind Socioemotional wealth : Vad påverkar familjeföretag vid rekryteringsbeslut

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Författare: Charlie Svensson; Julia Andersson; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Familjeföretag är en av de mest förekommande företagsformen i världen och är ett mycket populärt forskningsområde. Familjeföretags beteende skiljer sig från dess konkurrenter då de utöver finansiella mål även försöker uppfylla icke-finansiella mål. Detta fenomen har kommit att förklarats utifrån teorin om Socioemotional wealth, SEW. SEW syftar till att fånga de affektiva värden som ägarfamiljen i ett familjeföretag agerar utifrån. Ett av SEWs underliggande antagande är att ägarfamiljen vill behålla företaget inom familjen och kunna erbjuda familjemedlemmar arbete i företaget. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur och vilka socioemotionella faktorer som reflekteras i familjeföretags beslut i rekryteringen till dess top management team Metod: Familjeföretagens socioemotionella värden mäts med FIBER-skalan. För att samla in information användes en enkätundersökning. Enkäten skickades till mindre privatägda företag i Sverige. 157 svar mottogs och utifrån dessa genomfördes studiens empiriska analys. Resultat/Slutsats Studiens resultat indikerar på att familjemedlemmars association med företaget samt beslutsfattande under påverkan av känslor är de två faktorer som främst påverkar andelen familjemedlemmar i familjeföretags top management team. Resultatet indikerar att FIBER-skalan inte är det mest optimala verktyget för att mäta SEW. Studien erbjuder framtida forskare PARCD vilket är ettt mer precist mått för att mäta SEW i mindre privatägda företag i en svensk kontext. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)