Vad får jag för betyg? - En studie om deltagande och motivation i ämnet idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Författare: Bobrovskij Lina; [2021]

Nyckelord: Motivation; deltagande; betyg; läroplan; skola;

Sammanfattning: Uppsatsens syfte är att belysa hur motivation till deltagande och betyg hör samman i skolan, med fokus mot undervisningen i idrott och hälsa. Den tidigare forskningen visar på att elever finner skolan stressig och har svårt att motivera sig själva till att utvecklas och lära sig nya saker. Det är lättare för eleverna att hitta en yttre motivation genom klasskamrater och lärare på skolan. Studien baseras på intervjuer med sex elever i årskurs 6 på en skola i sydöstra Sverige. Studiens teoretiska utgångspunkter består av Deci och Ryans (2008) Self determination theory och analyseras där resultaten av elevintervjuerna har analyserats med hjälp av denna teori och en tematisk analys.  Resultatet av studien är att eleverna tycker att undervisningen är rolig och att de inte känner allt för hög press och stress över de kommande betygen. De känner även en viss motivation till att delta och ”det är som vilken lektion som helst” säger en elev i en av intervjuerna.  Lärarna gör på så sätt ett bra jobb med att variera undervisningen så att den passar flera elever och att dessa får känna framgång i undervisningen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)