Förskolans demokratiuppdrag i samverkan mellan förskola och hem : Möjliggörande och begränsande villkor för teacher agency

Detta är en Magister-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskap om de mekanismer som ligger till grund för förskolepersonalens val och agerande, så kallad teacher agency, i relation till förskolans demokratiuppdrag i samverkan mellan förskola och hem. I studien interagerar ett ekologiskt perspektiv på teacher agency med latent innehållsanalys av fokusgruppsintervjuer. det för att tolka och analysera samtalen utifrån förskolepersonalens utsagor om förskolans demokratiuppdrag i samverkan mellan förskola och hem. I resultatet redogörs för tre olika förhållningssätt i förskolepersonalens utövande av förskolans demokratiuppdrag. De olika förhållningssätt som presenteras i resultatet analyseras och diskuteras mot studiens bakgrundsavsnitt varpå abstraktionsnåvån höjs och en tematisernade diskussion presenterar tre aktörskap som utgör olika villkor för teacher agency. genom att förstå och synliggöra hur olika förhållningssätt kan möjliggöra eller begränsa teacher agency, kan förskolepersonalen utveckla en medvetenhet för ökad förändringskapacitet och skapa nya villkor att utöva teacher agency.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)