Klädhandel på internet i ett Lean Consumption perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

Sammanfattning: Lean Consumption är ett perspektiv att se på handel som strävar efter att minska kundensköpmotstånd. Detta genom att förse kunden med exakt vad den vill ha på ett tidseffektivt sätt.Tid som under köpprocessen inte är värdeskapande för kund ska reduceras. Lyckas företagetefterleva Lean Consumption perspektivet tyder det på att företaget kan tillgodose sig positivaeffekter.Syftet med studien är att undersöka hur Lean Consumption perspektivet för närvarandeanvänds bland klädhandlare på internet och vilka effekter det kan leda till. Till stöd för vårtresonemang använder vi oss av kompletterande vetenskap. Studien fokuserar inte på ett visstsegment av internetaktörer, meningen är att undersöka Lean Consumption perspektivet frånolika företags synvinklar.Den bäst lämpade metoden anser vi varit en kvalitativ ansats. Ett fåtal intervjuobjekt mednödvändig kunskap om respektive företaget har blivit ingående intervjuade. Det har skettgenom ett semistrukturerad tillvägagångssätt där vi kunnat ställa passande följdfrågor. Det harvarit en passande form eftersom vi velat försäkra oss om hög validitet i insamlad data.Alla företag vi undersökt arbetar med företeelser kopplade till Lean Consumptionperspektivet. Företagen har nått olika långt i Lean Consumption, beroende på företagetsaffärsidé. Det påvisas i denna studie med vissa exempel att en effekt av Lean Consumptionperspektiv är ökad försäljning. Vi har även sett samband mellan kundlojalitet ochanvändningen av Lean Consumption.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)