FRAMSTÄLLNINGEN AV SKOLBIBLIOTEKSFRÅGOR I BIBLIOTEKSSTRATEGIN

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Nina Othman; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Framställningen av skolbiblioteksfrågor i biblioteksstrategin undersöks i uppsatsen med fokus på förslaget Demokratins skattkammare, samt de till dokumentet tillhörande remissvar som behandlar skolbiblioteksfrågor. Dokumenten analyseras med hjälp av Carol Bacchis policykritiska metodologi What’s the problem represented to be (2009). Uppsatsens frågeställningar är: på vilket sätt lyfts frågor gällande skolbibliotekarieprofessionen och bemanning av skolbibliotek i strategin; hur relaterar problemrepresentationer kring skolbibliotek och skolbibliotekarieprofessionen till demokratibegreppet, samt vilka politikområden dominerar de gällande problemrepresentationerna kring skolbibliotek och skolbibliotekarieprofessionen?     Undersökningen visar att skolbibliotekariens plats i skolbiblioteksverksamheten, skolbibliotekets huvudsakliga roll i samhället, samt frågor kring hur skolbiblioteken ska bemannas, inte problematiseras i biblioteksstrategin vilket leder till en vag bild av skolbibliotekarieprofessionen. Skolbiblioteket framställs i de analyserade dokumenten som en verksamhet som i huvudsak ska gynna samhället i stort snarare än individen. Undersökningen visar också att Demokratins skattkammare domineras av en skolpolitisk diskurs, medan en kulturpolitisk och bibliotekspolitisk dito åsidosätts. En avsikt med undersökningen är att synliggöra hur delar av policyprocessen kan te sig som neutrala, men som vid närmare analys visar sig innehålla en rad implicita antaganden som kan ge reella konsekvenser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)