PÅ RIKTIGT!? : Svensklärares föreställningar om entreprenöriellt lärande

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka lärares föreställningar om entreprenöriellt lärande samt försöka förstå hur det entreprenöriella lärandet kan komma till uttryck i deras svenskundervisning. Metoden som användes var intervjuer, som efter transkription tolkades kvalitativt, som text. Texterna studerades också med stöd av både en kvalitativ och en kvantitativ innehållsanalys för att synliggöra lärarnas föreställningar om området. Resultatet visade att majoriteten lärare vid intervjutillfället hade lättare att uttala sig om entreprenöriellt lärande generellt än om entreprenöriellt lärande i svenskämnet. Entreprenöriellt lärande framstod som lika med ämnesövergripande projekt, verklighetsanknuten undervisning, ett entreprenöriellt förhållningssätt och elevens utvecklande av entreprenöriella kompetenser. Gällande svenskämnet framkom i huvudsak två skilda föreställningar, dels en där svenskan reducerades till att vara ett verktyg för andra ämnen, dels en där svenskan presenterades som ett ämne med ett omfångsrikt centralt innehåll, där svenskan någon gång kan agera stöd till andra ämnen. Det entreprenöriella lärandet i svenskämnet, enligt lärarna, verkade dock vara kopplingen till ett autentiskt sammanhang. Studien visade tecken på att det entreprenöriella lärandet ibland kan ske på bekostnad av kunskap.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)