Assisterande styrning av lindningsmaskiner : En förstudie om röststyrning och andra assisterande lösningar som stöd till en lindningsstation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Sammanfattning: Lindningsstationen på ABB Power Transformers i Ludvika är idag styrd med fotpedal, som på senare år fått stor kritik kring dess ergonomiska utformning och risk för belastningsskador. I en studie år 2011 testades ett system med röststyrning som bemöttes positivt inom det ergonomiska perspektivet, men negativt inom dess prestanda och bristande säkerhetsklassning. Strax efteråt lades konceptet på is, till vilket företaget nu villee se vart tekniken kring röststyrning och assisterande lösningar ligger idag. Syftet med denna rapport är att skapa ett jämförande underlag för vidare investeringsbeslut av olika lösningar relaterade till industriell röststyrning och assisterande lösningar, vilket inkluderar hur de kan appliceras på den nuvarande lindningsmaskinen. Genom en litteraturstudie och intervjuer skapades 1) en lista med dem kundbehov som lösningen skulle uppfylla samt en lista med kundbehov som lösningen var tvungen att uppfylla samt 2) produktkrav som en trådlös nödstoppslösning var tvungen att följa. Dessa ingångsparametrar användes sedan i en marknadsundersökning där olika företag och system kring röststyrning, assisterande lösningar och nödstopp jämfördes.,  där tre Tre förslag på röststyrning och två nödstopp gick vidare för analys kring konceptuell implementering. Slutsatsen av arbetet blev att tekniken kring industriell röststyrning fortfarande är i en utvecklande fas, där en lösning idag kräver en kombination av flera mindre komponenter. De nödstoppslösningar som identifierades kan dock inköpas och implementeras idag. Om företaget väljer att investera i en lösning inom en snar framtid, rekommenderas en uppgradering av den tidigare lösningens hårdvara från Honeywell. Är företaget villiga att lägga lite mer tid och resurser på lösningen rekommenderas Voice INTER Connect:s lösning. Alternativt avvakta tills ITSpeex kan erbjuda en fullständig lösning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)