Rörelse i förskolan : en undersökning av pedagogers arbete med rörelse tillsammans med förskolebarn och de positiva effekterna av rörelseaktivitet

Detta är en M1-uppsats från Akademin för utbildning och ekonomi

Författare: Maria Åkesson; [2011]

Nyckelord: rörelse; inlärning; förskola; pedagoger; barn; hälsa;

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur pedagoger arbetar med rörelse tillsammans med barn i förskolan. Examensarbete kommer att beskriva betydelsen av daglig fysisk aktivitet för barn i de viktiga inlärningsåren. Idag är vi i samhället medvetna om att barn måste liksom vuxna röra på sig för att må bra. Forskning har även visat att barn behöver röra på sig för sin utveckling. Forskningen indikerar att barnen får en positiv självuppfattning av att prova och lyckas med olika rörelser. Även nyare Svensk forskning har visat att en utvecklad motorik bidrar till koncentration och inlärning i allmänhet. Genom intervjuer har jag tagit reda på hur arbetet med rörelse ser ut på två olika förskolor. Resultatet visar att de flesta av dessa pedagoger arbetar med någon form av planerad rörelse.Deras kunskaper i ämnet grundar sig till största delen på praktik och erfarenhet och utifrån det planerar de sin verksamhet. Det verkar även som att större delen av rörelseaktiviteterna sker inom den spontana och fria leken. Resultatet visar att större delen av de intervjuade pedagogerna är medvetna om de positiva effekter som rörelse har för barnen i förskolorna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)