Användarcentrerad gränssnittsdesign för en en-produktwebbsida : Hur handlingsinviter och mentala modeller kan påverka användarupplevelsen

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Sammanfattning: Näthandeln fortsätter att växa vilket sätter mer press på användbara webbsidor då det visar sig att användbara webbsidor kan främja köpbeteendet hos kunder. Denna studie har utförts i samarbete med BeKa AB med syftet att undersöka hur ett gränssnitt skulle kunna utformas för en enproduktswebbsida. Arbetet har valt att fokusera på handlingsinviter och mentala modeller, och skulle svara på följande två frågeställningar: ”Hur kan handlingsinviter användas för att påverka användarupplevelsen på en en-produktwebbsida?” och ”Hur kan förståelsen för mentala modeller påverka användarupplevelsen på en en-produktwebbsida?”. För att besvara dessa frågor utfördes intervjuer på sex deltagare i åldrarna 20–22 år. På de inledande intervjuerna fick användarna utföra uppgifter och navigera sig runt på två exemplarsidor. Det utfördes en tematisk analys på denna data vilket lade grunden för persona, kontextscenario, kravspecifikation och slutligen prototypen. Efter prototypen skapats utfördes användbarhetstester med samma deltagare, och även på det datamaterialet genomfördes en tematisk analys. Resultatet presenterar olika designval som gjordes grundat på teoretisk bakgrund och resultaten från de inledandeintervjuerna. Det sker jämförelser mellan prototypen och exemplaren, och användarnas tankar och åsikter av den slutgiltiga prototypen presenteras. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)