Värdet av kompetensutveckling : En utvärderande studie av en utbildning på Stadsdelsförvaltning Centrum.

Detta är en Kandidat-uppsats från Avd för företagsekonomi

Sammanfattning: Syftet med detta examensarbete var att utvärdera utbildningen Processledare som utfördes av Göteborgs Regionen åt stödfunktionen på Stadsdelsförvaltning Centrum. Intresset med studien var att se om investeringen i utbildningen genererade en ökad kunskap till de anställda och uppfyllde motsvarande mål som var att öka samverkan mellan avdelningarna HR, ekonomi och utveckling. För att uppnå syftet med detta examensarbete användes elektroniska enkäter som skickades ut före och efter genomförd utbildning. Enkäterna utformades genom att ha koppling till Kirkpatricks fyrstegsmodell och målen med utbildningen. Den kvantitativa metoden var således huvudansatsen och den kvalitativa metoden i form av observation och semistrukturerad intervju tillämpades också för att öka förståelsen för verksamheten. Efter genomförd analys konstaterades det att utbildningen inte var värd de investerade pengarna då enbart en liten andel har fått ökad kunskap och börjat samarbeta. Slutsatsen som kunde dras var att det är viktigare att satsa på informellt lärande och undvika externa kurser, som enligt forskare ger få interna effekter. Detta är också något som bör studeras vidare vid framtida forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)