Corporate Social Responsibility och Motivation En studie om sambandet mellan hållbarhet och arkitekters inre motivation

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund: Företags engagemang i samhällsfrämjande frågor har på senare tid blivit allt mer av en förutsättning snarare än en glad överraskning för intressenter. I en allt snabbare växande värld där vi går mot en kris sällan skådad i modern tid, i form av klimatkrisen, är denna förändring välkomnad. Forskning har tidigare indikerat ett positivt samband mellan anställdas motivation och företags CSR-arbete samt att motivation är en av drivkrafterna bakom ökad prestation. Bygg- och fastighetsbranschen är en av de största bovarna vad gäller utsläpp av växthusgaser och samtidigt är det en bransch som i sin natur är här för att stanna. Syfte: Den här studien syftar till att öka kunskapen om hur företags CSR-arbete påverkar anställdas motivation inom den svenska bygg- och fastighetsbranschen. Detta genom att undersöka om det finns ett samband mellan nivån av certifiering inom CSR hos ett nybyggnationsprojekt och medverkande arkitekters inre motivation. Metod: Studiens empiriska datainsamling har kombinerat kvantitativa attitydformulär med kvalitativa intervjuer. Detta möjliggör ett tydligt jämförbart resultat tillsammans med djupare kunskap och förståelse om respondenters resonemang. Empirin samlades in genom intervjuer med arkitekter som har varit involverade i projekt med varierad uppnådd certifieringsnivå. Mätverktyget som är ämnat för att mäta arkitekters inre motivation har skapats av skribenterna själva. Inspirationen till verktyget har hämtats från tidigare forskning inom inre motivation. Resultat och slutsats: Studien visar att det finns ett positivt samband mellan certifieringsnivå i nybyggnationsprojekt och involverade arkitekters inre motivation. Kortfattat har det uppmärksammats från studien att de arkitekter som arbetar i projekt med hög hållbarhetscertifiering visar en generellt högre inre motivation. Däremot är det inte respondenterna själva som uppger att detta är en direkt effekt av certifieringen som sådan. Studien har närmare visat på ett indirekt samband kopplat till innovationsgraden och stoltheten som hållbarhetsprojekt medför.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)