Det saknas strategier för läsförståelse på gymnasiet! : Praktiken - intervjuer med sju gymnasielärare på tre skolor i Norrbotten och Västerbotten - i relation till teorier om läsförståelse

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

Sammanfattning: PISA-undersökningarna visar att dagens 15-åringar tappar i läsförståelse. Sverige har nu sämst resultatutveckling av alla OECD-länder i alla tre undersökta ämnen. Syftet med detta examensarbete är att ta reda på hur sju svensklärare på tre olika gymnasieskolor i Norr- och Västerbotten arbetar med läsförståelse för att utveckla eleverna till goda läsare samt hur deras arbetssätt förhåller sig till forskning om läsförståelse. Jag har använt mig av kvalitativa fältintervjuer och fördjupat mig i litteratur om läsförståelse. Resultatet av undersökningen visar att arbetet med läsförståelse endast står implicit uttryckt i läroplanen för gymnasiet samt att skolorna saknar gemensamma metoder för arbetet med läsförståelse. Det egentliga gemensamma ansvaret för elevernas läsförståelse läggs på svensklärarna och på speciallärarna. Resultatet visar också att arbetet med läsförståelse i undervisningen ofta sker implicit och därför skiljer sig från forskningens uppfattning om hur arbete med läsförståelse bör gå till, det vill säga explicit.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)