Tillfälligt Avbrott : Om en skolhund som specialpedagogiskt verktyg

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

Författare: Ann Palmqvist; Anna Åsén; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Användandet av specialutbildade hundar som ett pedagogiskt verktyg i skolan blir allt vanligare i Sverige. Föreliggande studie syftar till att få en förståelse för vad det kan innebära för elever att ha tillgång till en skolhund i skolan. Studien kommer svara på vilken betydelse lärare och elever upplever att närvaron av en skolhund har i provsituationer, vilken betydelse en skolhund kan ha för elevers skolmotivation och inställning till läsande, samt hur lärarna ser på skolhunden som pedagogiskt verktyg. I studien har en etnografisk forskningsansats tillämpats. Datainsamlandet har gjorts genom observationer, fokusgruppsintervjuer och enskilda intervjuer och tolkats utifrån en etnografisk analys. De teoretiska perspektiv som har använts för att analysera det insamlade materialet är Antonovskys KASAM-teori, det specialpedagogiska relationella perspektivet och Bakhtins karnevalteori. Resultaten visar att samtliga informanter har en positiv inställning till skolhunden och att de upplever att hunden har en avslappnande och avstressande effekt i provsituationer. Skolhunden har även bidragit till en ökad skolmotivation och en positiv inställning till läsande. Vidare framkommer att pedagogerna i studien har ett specialpedagogiskt relationellt förhållningssätt och anpassar miljön efter elevernas förutsättningar. En annan förklaring till de positiva effekter som uppges i studien kan vara att införandet av skolhunden innebär ett unikt avbrott från det vardagliga och förväntade i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)