En studie kring gymnasielärlingens arbetsmiljökunskaper på byggarbetsplatsen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Författare: Hanna Gyllengahm; [1990]

Nyckelord: Arbetsmiljö;

Sammanfattning: Detta examensarbete syftar till att kartlägga och utreda kunskapsglappet inom arbetsmiljö hos gymnasielärlingar i bygg- och anläggningsbranschen.   Examensarbetet utförs i samarbete med Peab. De har upplevt att deras gymnasielärlingar har bristande kunskap inom arbetsmiljö. För att förebygga olyckor och aktivt arbeta för Peabs nollvision avseende arbetsplatsolyckor är detta examensarbete en del i Peabs preventiva arbete för en säker arbetsmiljö.   Arbetsmiljöstatistik, enkätundersökningar och intervjuer har tillämpats för att fastställa de områden inom arbetsmiljö där gymnasielärlingarnas kunskaper inte upplevts tillräckliga. Med dessa metoder har det konstaterats att Peab inte kan förutsätta att gymnasielärlingen har den kompetens inom arbetsmiljö som krävs för att utföra de uppgifter som ålagts honom eller henne.   För detta krävs formulering av konkreta åtgärder för att säkerställa god arbetsmiljö för gymnasielärlingar. Förslag på åtgärder är exempelvis en särskild introduktion för gymnasielärlingar vid anställning, där stor vikt läggs på attityder till arbetsmiljö och särskilda riskarbeten. Ett annat förslag är att gymnasielärlingen aktivt deltar vid skyddsronder under sin lärlingsperiod.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)