Tro, mönster och kakel : vad är mitt girih?

Detta är en Kandidat-uppsats från Keramik & Glas

Författare: Stellan Anliot; [2011]

Nyckelord: keramik; kakel; kakelplattor; mönster; andlighet; spiritualitet;

Sammanfattning: Under hela min tid på Konstfack har jag mer eller mindre medvetet jobbat med en slags spiritualitet. Jag har sökt en poesi i mina verk och jag har försökt nå någon form av djupare mening i livet genom mitt konsthantverk. Traditionellt sett har det här behovet av spiritualitet uppfyllts av religion men idag ser det inte ut så längre och jag är själv helt obunden avreligioner. Jag hoppas att med hjälp av mina verk försöka skapa en stämning av andlighetoch en påminnelse om vikten av spiritualitet i varje persons liv. Mina första intryck avandlighet i keramiken fann jag hos de gamla keramikerna Bernard Leach (Leach 1988) och Shoji Hamada (Peterson 2004). Här fann jag att en skål kan vara mycket mer än en skål ochen kopp mer än bara en kopp, vilket också beskrivs och utvecklas väldigt vackert av Soetsu Yanagi i ”The Unknown Craftsman”(Yanagi 1990). Det var en väldigt direkt upplevelse, det var bara bilder i böcker som jag såg, inga ord, och inga ord behövdes. Objekten som jaggillade mest var de som talade om naturen och våra möten med naturen, de var en slagspåminnelse om världens skönhet bortom de mänskliga samhällena. Det var från de härförsta mötena med spirituell keramik som jag visste vad min konst skulle handla om. Ettupptäckande och bejakande av mitt behov av djupare mening i livet. Jag har aldrig upplevt det som viktigt att vara samtida eller att det är viktigt att titta på andra konstnärer och jag har aldrig tyckt det centrala i arbetet ska handla om att göra någonting nytt. Det som är viktigt för mig är poesin, romantiken och värmen, de här är uttryck som ofta dessutom är tidlösa så att jaga det senaste sättet att vara poetisk resulterar oftast i väldigt ytliga och platta verk.I mitt kandidatarbete vill jag trots allt jobba med en för mig ny metod att uppnå poesi och djupoch jag vill då göra det i form av ett kakel. Det som jag uppskattar med kakel kontra objekt är att kakel blir en del av atmosfären i ett rum alltså att de bidrar till att skapa stämningen i rummet. Som keramiker vill jag gärna ha en ganska komplett kunskap om tillverkning av keramik och kakel har jag aldrig jobbat med så det är också ett tillfälle för mig att lära mig mer om hur jag kan tillverka kakel själv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)