Pedagogers erfarenheter av elevers övergångar: från särskilda undervisningsgrupper till stor klass

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Caroline Sjökvist; Jessica Karlbom; [2019]

Nyckelord: Specialpedagogik;

Sammanfattning: Övergångar generellt är en komplex situation för de flesta elever som ska byta skola eller genomföra ett stadiebyte. För elever som går från en ofta mindre undervisningsgrupp till en stor ordinarie klass kan övergångar upplevas utmanande då skolverksamheterna kan skilja sig åt, den fysiska och sociala miljön samt arbetssätt och studieron i den pedagogiska miljön. Syftet med vår studie var att redovisa och analysera hur några grundskolor och gymnasieskolor beskrev deras syn på och arbete med övergångar från särskilda undervisningsgrupper till stor klass. Studiens resultat analyserades utifrån det relationella perspektivet och inspiration hämtades från Antonovskys teori KASAM. Forskningsansatsen har varit kvalitativ. Datainsamlingen genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med sju specialpedagoger/speciallärare och sex pedagoger som arbetade i särskild undervisningsgrupp. Intervjuer användes för att göra det möjligt att ställa följdfrågor till lärarna och specialpedagogerna/speciallärarna för att på så vis få en mer fördjupad förståelse och kunskap kring deras synsätt och uppfattningar kring studiens frågeställningar. Av resultatet framkommer att det finns både svårigheter och möjligheter kopplade till arbetet med övergångar. Svårigheterna handlar framförallt om att anpassa i den fysiska miljön och lärmiljön för att möta deras behov. Det fanns brister i rutiner vid informationsöverlämningen. Det framkom att undervisande lärare har en förståelse för eleverna som mottages men samtidigt kan känna en frustration över att klara mottagandet på ett bra sätt. Möjligheterna handlade om att det kan bli en nystart för eleven vid en övergång och studiens resultat pekar också på hur viktigt betydelsen av samarbete är och att man behöver bygga upp förtroendefulla relationer mellan alla inblandade parter så som elever, lärare, föräldrar och resurspersonal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)