"Kommunikation är skitviktigt och kommunikation är skitsvårt." : En kvalitativ studie av internkommunikationen i en medelstor organisation i Sverige

Detta är en Kandidat-uppsats från HLK, Medie- och kommunikationsforskning

Sammanfattning: För att en organisation ska kunna skapas, existera och utvecklas är internkommunikation en grundförutsättning, vilket gör att hela organisationen drabbas om kommunikationen inte fungerar. En god internkommunikation kan lyfta en verksamhet, motivera och öka känslan av delaktighet hos de anställda och generera arbetsglädje och positiv effekt på de anställdas arbetsinsats, vilket i slutänden har stor inverkan på organisationens resultat och framgång. Studien baseras på en kvalitativ undersökning av internkommunikationen ur ett systemteoretiskt perspektiv på ett medelstort bilföretag i södra Sverige. Tio semistrukturerade intervjuer har genomförts på två olika anläggningar med intervjupersoner från organisationens olika nivåer. Studien syftar till att öka kunskapen kring vilka kommunikationsstrukturer, rutiner och kanaler som skapar bäst förutsättningar för en effektiv internkommunikation med inriktning mot kommunikationen mellan ledning och medarbetare. Resultatet visar att det cirkulerar stora mängder information dagligen i organisationen. De anställda efterfrågade tydligare kommunikationsstrukturer, beskrivningar av kommunikationsansvar samt informationspolicys. Från materialet i intervjuerna framkom även att de anställda föredrar muntlig kommunikation vid komplexa och komplicerade frågor och skriftlig kommunikation föredras vid snabb, tydlig och operativ kommunikation, men att de anställda i vissa fall kunde se fördelar med kombinationen skriftlig och muntligt kommunikation. Resultatet visar även att direktkommunikationen mellan ledningen och medarbetarna på anläggningarna är begränsad, men att de anställda ändå anser att möjligheten till dialog är god.  Slutsatsen är att många av kommunikationsproblemen i den undersökta organisationen beror på otydligheter i organisationsstrukturen vilket bland annat lett till att organisationen inte har någon tydlig kommunikationsstruktur med riktlinjer och informationspolicys. Vidare har vi även kommit fram till slutsatsen att flera av bristerna i informationsflödet delvis kan bero på ledningens sätt att hantera kommunikationen och informationen i den undersökta organisationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)