Språkbarriärer i matematikämnet för elever med utländsk bakgrund

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: I denna kunskapsöversikt uppmärksammas och problematiseras språkbarriärer i matematikundervisningen för elever med utländsk bakgrund. Läsförståelse och matematikkunskap hos elever med utländsk bakgrund sammankopplas med fäste i erfarenheter, forskning och statistik. Genom en litteratursökning i Libsearch, ERIC, DiVA och SwePub insamlades ett underlag av referee-granskad forskning om matematik, Svenska som andraspråk och läsförståelse. Forskningen sammanställdes tillsammans med statistik från Skolverket och Migrationsverket. Språkbarriärerna i matematikämnet belystes och problematiserades. Slutsatsen blev att problemet är komplext och beroende av såväl nationella som lokala förutsättningar. Språkbarriärernas omfång beror på faktorer såsom ålder vid invandring och det vardagliga umgängesspråket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)