Lärares erfarenheter av och förhållningssätt till det digitala verktyget GeoGebra. Fem positiva matematiklärares svar, sett i relation till styrdokumenten samt matematikdidaktisk forskning och lärandeteorier
Sammanfattning: Sammanfattning:Denna uppsats handlar dels om när, hur och varför fem verksamma matematiklärare, som är positivt inställda tillGeoGebra, använder sig av programmet i sin undervisning. Den handlar även om deras syn på GeoGebra irelation till styrdokumenten samt matematikdidaktisk forskning och lärandeteorier. Till sist diskuteras resultatetutifrån några didaktiska utmaningar som identifierats. Genom intervju som metod har vi kunnat få kvalitativ information som vi sedan bearbetat tillsammans för attfå ett så objektivt och icke-värderande resultat som möjligt. Utifrån de fem lärarnas svar, har vi analyserat ochdiskuterat likheter och skillnader samt kopplat det till styrdokument samt matematikdidaktisk forskning. Huvudsakligen menar respondenterna att GeoGebra är ett effektivt, tekniskt och pedagogiskt hjälpmedel.Detta i termer av att programmet bland annat är snabbt, smidigt, dynamiskt, mångsidigt, och gestaltar fleramatematiska representationer. Utöver detta kan programmet användas som redovisningsverktyg, vidfärdighetsträning, för utökad begreppsförståelse samt för laborativt arbete. Vi bedömer att respondenternagrundar sina förhållningssätt och användande på väl argumenterande motiv i så väl styrdokument sommatematikdidaktisk forskning och lärandeteorier. Dock kan det tilläggas att respondenterna i denna uppsatshuvudsakligen har ett mycket stort och passionerat intresse för programmet, varvid resultatet inte kan räknas somrepresentativt för den genomsnittliga matematikläraren. Utöver detta visar resultatet att lärare är i behov av fortbildning gällande digitala hjälpmedel förmatematikundervisning, vilket är upp till skolledningar och lärarutbildare att ta tag i. Vidare, en didaktiskutmaning som identifierades är möta alla elever på deras villkor oavsett deras matematikintresse, tekniskakunnande och matematikkunskaper. Här är bland annat lärarens roll att avgöra vilket digitalt verktyg som är bästlämpat och anpassat för varje elev. i
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)