Vi föräldrar kan vara en nyckel i framtiden. En fallstudie om hur föräldrar till barn med skolvägransproblematik upplever sin situation när det gäller bemötande och delaktighet kring deras barns skolgång

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att beskriva och belysa hur föräldrar till barn med skolvägransproblematik upplever sin situation när det gäller bemötande och delaktighet från de aktörer som samverkar kring deras barns skolgång. Teori: Utgångspunkten för det teoretiska perspektivet är systemteori och kommunikationsteori. Kommunikationsteorin är en teori som försöker förstå mänsklig interaktion. Systemteorin inspirerar till att förstå samspel mellan individ och miljö. Samspel och interaktion är områden som genomsyrar mötet mellan människor. Därför var den systemteoretiska grundsynen ihop med kommunikationsteori intressant för oss att utgå ifrån vid vår bearbetning och analys. Metod: Studien, som är en kvalitativ studie i form av fallstudie, är inspirerad av etnografi. De datainsamlingsmetoder som använts är intervjuer, observationer och insamlandet av dokumentation. Urvalet utgår från tre av de familjer som en samverkansgrupp i en central elevhälsa arbetar med och som samverkar med ytterligare aktörer än skolan t ex socialtjänsten eller barn- och ungdomspsykiatrin. Resultatet beskrivs i form av fall där utgångspunkten är att varje elev presenteras som ett fall. Därefter beskrivs föräldrarnas upplevelse av bemötande och delaktighet och vår uppfattning hur föräldrarna blir bemötta och görs delaktiga. Resultat: Denna studie visar exempel på att skolor har olika sätt att tolka skollagen och olika sätt att hantera och se orsaker till skolvägransproblematik. I vår studie har detta haft avgörande betydelse för bemötandet av föräldrarna och i vilken mån de gjorts delaktiga. Där skolan ser problematiken utifrån en helhetssyn och har systemteorin som grund genomsyras bemötande och delaktighet av synen på föräldrar som en resurs. Föräldrarna möts med respekt, blir lyssnade på och görs delaktiga i arbetet med att skapa en fungerande skolgång för sitt barn. På skolor där förhållningssättet utgår från ett linjärt tänkande med orsak - verkan som grund fann vi att skolan lägger över problematiken på eleven eller föräldrarna där det upplevs att bristerna i föräldraförmågan är orsaken till elevens skolvägransproblematik. Synsättet medför att skolan ges tolkningsföreträde och föräldrarnas möjlighet till bemötande och delaktighet minskas. Föräldrarnas berättelser vittnar om deras känsla av maktlöshet och uppgivenhet, de har inte tagits på allvar och inte blivit lyssnade på. Föräldrarna i vår studie upplever som helhet ett gott bemötande och en hög grad av delaktighet med övriga aktörer som de haft kontakt med i samband med sina barns skolgång. En viktig uppgift för specialpedagoger är att implementera den systemteoretiska grundsynen på sina skolor för att åstadkomma en positiv atmosfär i möten mellan hemmet och skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)