Att spela online-spel som kvinna : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelser av sitt online-spelande

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med undersökningen var att få större förståelse för kvinnors upplevelser av deras online-spelande. Studien baserades på 10 semi-strukturerade intervjuer som sedan analyserades med en tematisk analysmetod för att hitta gemensamma mönster hos kvinnorna som deltog. Analysen resulterades i fyra teman: Känna gemenskap, Möta fördomar, Fly vardagen och Möjlighet att utvecklas. Resultaten visar att kvinnorna i studien drivs av det sociala i spelet och att ha en gemensam aktivitet med vänner och även hitta nya vänner. Resultatet visar även på fördomar som kvinnorna möter i spelvärlden men också från personer som inte spelar. Det visar även på att spelet kan användas som en copingstrategi för att hantera olika situationer. Resultatet visar även på att kvinnorna inte spelar för att vinna men att kunna prestera och utmanas i spelen är viktigt. Slutsatsen var att åtgärder bör göras så att aggressiva beteenden och påhopp på grund av kön ska upphöra. Gaming borde hanteras som en hobby vid framtida forskning och då jämföras med andra aktiviteter för att se vilka nack- och fördelar som kan finnas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)